Som nämnt tidigare (liksom rekommenderat) så har jag tagit del av några av Jason Van Ordens sändningar. Under gårdagen tog jag del av sändningen med titeln ”Is podcasting an Industry? OR are we just deluding ourselves? Här talar han mycket om själva syftet med podsändningarna och dess relevans. Jag anser att detta är en intressant aspekt att belysa, för självklart (vilket har varit uppe i olika diskussioner, satt i förhållande till bla. YouTube filmer) så bör det finnas ett syfte med likväl innehåll som med valet av distributionsform. Intressant att fundera vidare på här är hur som producent främjar att syftet lyfts fram så tydligt som möjligt.
Jag har vid denna tidpunkt valt form på de sändningar jag tänkt producera baserat på studier/reflektioner dels från andra podsändare dels baserat på egna erfarenheter och reflektioner. Kort summerat vill jag lyfta upp precis vad Van Orden trycker på, alltså syftet med innehållet, men också (vilket talas betydligt mindre om) vikten av att hela tiden verka för syftet. Mer explicit uttryckt alltså att hela tiden följa en röd tråd i sändningen vilken är starkt förankrad i syftet.
Hur kan jag verka för en tydlig och stark förankring? Min utgångspunkt är klara teman vilka har definierats. På dessa teman fastställs ett antal punkter vilka kommer att diskuteras samt sändas ut till medverkande innan inspelning. Detta för att påvisa tänkt upplägg samt ge insyn i tanken bakom podsängningen. På så vis möjliggörs också en förståelse samt byggnationen av en ”common ground” vilken jag anser befrämjar möjligheten till att en dialog skall föras, att jämföras med två monologer.
fredag 11 april 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar