torsdag 29 maj 2008

Podradio/Poddsändning - Hur gammal är tekniken?

Teoretiskt är det gratis att sända podcast vilket gör att förutsättningarna för privatpersoner samt kommersiella företag är liknande detta har i sin tur medfört att man har jämfört podcasting med bloggandet. Idag kan man se ett intresse både från traditionella radiostationerna samt public service då det kommer till att erbjuda sina radioprogram även som podsändningar. Sveriges Radio började redan våren 2005 att erbjuda podsändningar.

Tekniken att sända podcasting är gammal och många är det som har användt sig av den långt innan namnet podcasting tillkom, där av är det svårt att peka på en upphovsman. Exempelvis så var det många som publicerade ljudfiler på sina bloggar (audiobloggande) vilka använde sig av RSS men konceptet Podcasting existerade inte. Termen Podcast finner vi i en artikel av Ben Hammersley i The Guardian 12 februari 2004[1] det var också samma år som poddsändningen fick sitt stora genomslag i USA, till Sverige kom populariteten först 2006. Det var också 2006 som Swecasters bildades, Sveriges första förening för poddare.

Adam Curry, Washington Dc är en omtivstad man då det kommer till poddradion men otvivelaktligen så har hans insatser haft betydelse för mediets popularietet vilket lett till att han oftast benämns ”the podfather”. Curry beskrivs som en World Wild Web entreprenör och en av de första kändisarna som personligen skapade och administrerade en websida. Curry är involverad i utvecklandet och av promotandet av podcasting. Han producerar och presenterar en podcast vid namn Daily Sourse Code. Han har inte uppfunnit podcasting teknologin, men var en av de första att skapa en framgångsrik podcast show.

Kontroverser var orsakade av edditering Curry gjorde på podcast arrtikeln på Wikipedia 2005 vilka förstorade upp hans roll som skaparen av podcast genom att ta bort nämningar av tidigare verk skapade av andra. Curry har senare bett om ursäkt och sagt att han inte då förstod hur man använde wikipedias editeringsfunktion och att han hade varit ovis då det kommer till tidigare arbete gjort av Kevin Marks.

Ytterligare en fördel ur ett producentperspektiv vilken brukar lyftas fram är att Poddaren ges möjlighet att skapa en nära relation med sin publik vilket inte alltid existerar i andra mediasammanhang. Tillika ses detta som väldigt viktigt för en poddares utveckling då poddaren genom den nära relationen kan samla material samt nya uppslag. Ben Hammersley har i ett inlägg i The Guardian kommenterat just detta med poddarens relation och här ger också Christopher Lydon en fd. reporter från Ney York Times sin syn. Ser vi detta ur ett större perspektiv finner vi det aktuellt i de sammanhang då man podcastar och vill attrahera sponsorer och annonsörer.

Från början så var podsändningar något som inte var uppbundet till reklam och sponsring men då populariteten ökat så kom också området att bli mer intressant ur marknadsföringssyfte. Problematiken som ses i detta är att då publiken ökar så finner vi en risk i att det kommersiella oberoendet kan bli lidande.

Inga kommentarer: